Par-delà vitalisme et historicisme
Sur une ambiguïté constitutive du « pouvoir constituant » d’Antonio Negri
Cet article est consacré à un problème qui a été récemment au centre des débats consacrés à la pensée d’Antonio Negri : l’oscillation entre « vitalisme » et « historicisme » qui caractérise sa définition du « pouvoir constituant » de la multitude. Je propose de réfuter l’une des principales objections philosophiques qu’il a reçues : l’accusation de « vitalisme ». L’un des chantiers de réflexion laissés ouverts par Negri concerne la question de l’articulation entre multiplicité et unité, prolifération et composition des temporalités, des sujets et des pratiques du « pouvoir constituant » de la multitude.
Beyond Vitalism and Historicism
On a Constitutive Ambiguity of Antonio Negri’s “Constituent Power”
This article is devoted to a problem that has recently been at the center of debates on Antonio Negri’s thought: the oscillation between “vitalism” and “historicism” that characterizes his definition of the “constituent power” of the multitude. I propose to refute one of the main philosophical objections he has received: the accusation of “vitalism”. I argue instead that one of the areas of reflection left open by Negri concerns the question of the articulation between multiplicity and unity, proliferation and composition of temporalities, subjects and practices of the “constituent power” of the multitude.
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